Sök:

Sökresultat:

30575 Uppsatser om Lek i syfte att lära - Sida 1 av 2039

Varför dÄ?: en studie om syften och mÄl i
svenskundervisningen

Syftet med denna studie Àr att utifrÄn ett fenomenologiskt synsÀtt analysera och beskriva lÀrares och elevers uppfattning om syften och mÄl med svenskundervisningen. Jag ville Àven se om det föreligger nÄgon skillnad i elevernas uppfattning gentemot lÀrarens tanke med syfte och mÄl. Uppsatsen visar pÄ en komplexitet i lÀraryrket. I bakgrunden har jag presenterat begreppen ?syfte? och ?mÄl?.

Företagens syfte att hyra personal (En kartlÀggning över Sveriges företag)

Slutsatsen i vÄr studie Àr att syftena för inhyrning av personal Àr likvÀrdiga mot tidigare studier som utförts. Vi har i studien klargjort att flexibilitet Àr fortfarande ett centralt syfte att hyra personal istÀllet för att anstÀlla. Vi konstaterar Àven att motivet ?undvika LAS? inte Àr ett vanligt syfte att hyra personal, Àven fast undvikandet av LAS Àr en omdiskuterad faktor i den teoretiska referensramen. Tidigare studier visar att den största anledningen till att hyra personal frÄn ett bemanningsföretag, Àr som ett alternativ för vikariat.

Att planera adekvat teknikundervisning för Äk 4-6

Syftet med det hÀr examensarbetet Àr att fÄ en inblick i hur lÀrare förhÄller sig till de nationella styrdokumenten och hur de resonerar vid planering av teknikundervisningen. Metoden för studien Àr en kvalitativ intervjustudie med utgÄngspunkt i hur grundskollÀrare planerar och hur de tÀnker delge eleverna teknikÀmnets syfte och mÄl. Tre tillvÀgagÄngssÀtt vid planeringsarbetet samt tvÄ sÀtt att presentera undervisningens syfte för eleverna har framkommit. Ett arbetsomrÄde kan inledas med en presentation av syftet, arbetsomrÄdet kan ocksÄ starta med att vÀcka intresse för arbetet och sedan presenteras dess syfte..

Samlingen i förskolan : En studie om förskollÀrares pedagogiska syfte med samlingen i förskolan

Syftet Àr att undersöka vad förskollÀrare har för syfte med samlingen i den pedagogiska verksamheten. Vi har i undersökningen anvÀnt oss av en kvalitativ metod med enkÀtundersökning med tio förskollÀrare frÄn fyra olika förskolor. Som teoretisk utgÄngspunkt i arbetet har vi ett sociokulturellt perspektiv dÀr fokus Àr samspelet mellan individer. Samlingen kan ses som ett forum med tillfÀlle att lÀra av varandra.Undersökningen visar att samlingen har flera olika syften och ses som ett viktigt moment i verksamheten. I resultatet framkom att förskollÀrarna anser att samlingens frÀmsta syfte Àr att uppmÀrksamma varje barn men Àven att det viktigt att skapa en god gruppgemenskap och en vi-kÀnsla. VÄr förhoppning Àr att detta arbete skall inspirera pedagoger i förskolan till att reflektera över samlingens syfte och dess innehÄll samt stÀlla sig frÄgan: För vem har vi samling?               .

Företagens syfte att hyra personal (En kartlÀggning över Sveriges företag)

Slutsatsen i vÄr studie Àr att syftena för inhyrning av personal Àr likvÀrdiga mot tidigare studier som utförts. Vi har i studien klargjort att flexibilitet Àr fortfarande ett centralt syfte att hyra personal istÀllet för att anstÀlla. Vi konstaterar Àven att motivet ?undvika LAS? inte Àr ett vanligt syfte att hyra personal, Àven fast undvikandet av LAS Àr en omdiskuterad faktor i den teoretiska referensramen. Tidigare studier visar att den största anledningen till att hyra personal frÄn ett bemanningsföretag, Àr som ett alternativ för vikariat.

LÀrares yrkesetiska principer : Fenomenografisk studie kring sex gymnasielÀrares uppfattningar om principernas syfte, applicerbarhet och diskursaktualitet

Undersökningens syfte Àr att med hjÀlp av intervjuer redovisa sex gymnasielÀrares uppfattningar om deras yrkesetiska principer. Fokus ligger pÄ principernas syfte, diskursaktualitet och applicerbarhet. Resultatet visar att lÀrarna ser yrkesetiken som ett förhÄllningssÀtt samt en del i status- och professionsfrÄgan. Diskursaktualiteten uppfattas som frÄnvarande pÄ den aktuella skolan, men intresse för större aktivitet önskas hos nÄgra av dem. Yrkesetikens applicerbarhet anses som relativt god, men att problem finns..

Utvecklingssamtal i förskolan : - en studie om förÀldrars förvÀntningar i relation tillpedagogens syfte

Studien behandlar utvecklingssamtal i förskolan. Syftet med dennastudie Àr att undersöka hur förÀldrars förvÀntningar ser ut kringutvecklingssamtal i förskolan i relation till pedagogens syfte. Studiengenomfördes utifrÄn ett fenomenografisk perspektiv, vilket innebÀr attman undersöker folks uppfattningar om ett fenomen. Genom intervjuermed pedagoger tog vi reda pÄ deras syfte med utvecklingssamtal ochnÀr vi intervjuade förÀldrarna tog vi reda pÄ vad de har förförvÀntningar kring ett utvecklingssamtal och om deras förvÀntningaruppfylls. VÄrt resultat utifrÄn det material som vi samlat in har vi settskillnader pÄ pedagogernas syfte gentemot förÀldrarnas förvÀntningar.En stor del av pedagogernas syfte handlar om barnets utveckling,medan man som förÀlder mer fokuserar sig pÄ barnets trivsel,omvÄrdnaden och det sociala i förskolan.

MatematiklÀxan i skolÄr 3. En studie om innehÄll, tidsaspekt och syfte

Abstract Ahlgren, Åsa & Nilsson, Jessica (2009). MatematiklĂ€xan i skolĂ„r 3. En studie om innehĂ„ll, tidsaspekt och syfte. Malmö: LĂ€rarutbildningen, Malmö högskola. Examensarbetet behandlar matematikens innehĂ„ll och syftet med den utifrĂ„n lĂ€rares perspektiv samt tidsaspekten. Studien utgĂ„r frĂ„n de didaktiska begreppen hur/vad, nĂ€r och varför.

Som ett lotteri- en granskning av kompetensutveckling pÄ Göteborgs kommunala Àldreboenden

Syfte och frÄgestÀllningar. VÄrt syfte Àr att granska kompetensutvecklingen i Göteborgs Stad genom att undersöka hur man jobbar med det pÄ Àldreboenden, vilka riktlinjer som finns och hur kompetensutvecklingen följs upp..

Genuspedagoger - en studie om genuspedagogers beskrivna uppfattningar om sitt syfte och arbetssituation

Forskare och författare menar att det finns för lite av ett genus- och jÀmstÀlldhetsperspektiv i dagens skola. Kunskapen kring detta Àr för dÄlig och lösningen har blivit att utbilda genuspedagoger pÄ uppdrag av regering och riksdag. VÄrt syfte har varit att studera genuspedagogers syfte och arbete. Vi har intervjuat fem genuspedagoger frÄn olika kommuner. De Àr alla kvinnor och utbildade till lÀrare, dÀr förskolan, grundskolan och gymnasiet Àr representerade.

Samlingens pedagogiska syfte : En frÄga om kompetenta pedagoger, pedagogisk dokumentation, lÀroplan för förskolan 2010 och ledarskapets betydelse

Avsikten med undersökningen Àr att klarlÀgga om det finns ett pedagogiskt syfte med samling, en traditionell aktivitet som förekommer dagligen i förskolan. Vi vill Àven efterforska vad som styr innehÄll, lÀrande och hur pedagogiskt ledarskap utövas. Med anledning av detta har vi anvÀnt oss av en kvalitativ metod vid undersökningen av sju observationer, och tolv semistrukturerade intervjuer med förskollÀrare och förskolechefer. Undersökningen har utförts pÄ kommunala och privata förskolor i tvÄ större kommuner i Sverige. Resultatet visar att förskollÀrarna har ett pedagogiskt syfte med samlingen, som illustreras av ett lÀrande frÀmst utifrÄn sÄng, rörelse och matematik, vilket gÄr att hÀrröra till LÀroplan för förskolan Lpfö98 (reviderad 2010). NÀr det kommer till innebörden av begreppet pedagogiskt syfte, uppfattar vi dÀremot inte att alla delar som kartlÀggning, planering, utvÀrdering och uppföljning för att synliggöra barns lÀrande och för att utveckla verksamheten förekommer..

Mannen som satte skrÀck i en stad

Syfte. VÄrt huvudsakliga syfte bestÄr i att se hur Aftonbladet och Nerikes Allehanda portrÀtterat Eliasson samt att ta fram tÀnkbara förklaringar till varför framstÀllningen ser ut som den gör? För att besvara detta avser vi utgÄ ifrÄn en rad grundlÀggande frÄgestÀllningar..

Vad Àr syftet med slöjden? What is the purpose of slojd?

Studiens syfte i korthet har varit att ta reda pÄ hur slöjdlÀrare tolkar den nationella kursplanen för slöjd i en vidare bemÀrkelse Àn sjÀlva hantverkskunnandet. I detta syfte har sex slöjdlÀrare med olika bakgrund intervjuats. Inledningsvis har i arbetet gjorts en översikt över slöjdÀmnets historia, forskning kring praktiskt och intellektuellt arbete i förening och den rÄdande samhÀllssynen pÄ kunskap. Sedan har en tolkning av den nationella kursplanen för slöjd gjorts utifrÄn mitt eget perspektiv och Àven de intervjuade slöjdlÀrarnas. Resultatet som framkommit pekar pÄ att slöjdÀmnets egentliga nytta Àr större Àn sjÀlva hantverkskunnandet, men svÄr att definiera, och att Àmnets lÄngsiktiga syfte behöver tydliggöras.

Är klassrumsmanagement nĂ„got för dig?

Bakgrund: Vi har undersökt tvÄ pedagogers arbete med ?trafikljuset? som en del av klassrumsmanagement. ?Trafikljuset? anvÀnds bl.a. för att förbÀttra klassrumssituationen och trÀna barnen i ?fördröjd uppmÀrksamhet?, d.v.s.

TvÄngsvÄrd och missbrukare i den rÀttsliga diskursen. En analys av legitimering, syfte och rÀttssubjekt i lagen (1988:870) om vÄrd av missbrukare i vissa fall

Studien har som syfte att analysera LVM:s legitimering, syfte och rÀttssubjekt. Detta görs genom att se till lagens kontext, hur den har vÀxt fram och vilka legitimeringsgrunder och motiv den vilar pÄ för att sedan genom en analys av lagens förarbeten se hur detta Äterspeglas i LVM:s omhÀndertaganderekvisit. Genom en analys av den diskurs som finns i rÀttskÀllorna framtrÀder inte bara gÀllande rÀtt utan ocksÄ de förestÀllningar och argument som rekvisitens utformning vilar pÄ och som Àr av stor vikt för den enskildes rÀttssÀkerhet..

1 NĂ€sta sida ->